Technisch ontwerpen

 

Inleiding

Vorige week vrijdagavond laat kwam ik mijn buurvrouw tegen. Haar hoofd was rood aangelopen en zij keek niet echt vriendelijk. “Goede avond buurvrouw, beetje laat, niet?” groette ik voorzichtig. Toen barste zij los: “Die @*&^%$7# hebben mijn fiets weer eens gestolen. Had ik net zo’n super beugelslot gekocht. Was nog meer waard dan mijn fiets. Niet open te krijgen dat ding. Maar hij paste niet om een lantarenpaal of hekje, dus fiets weg en slot weg. Eerst had ik nog zo’n lange kabel. Die kon je mooi om ieder hekje of boom heen krijgen. Maar die was wel bijna twee meter lang en moest ik om mijn zadelbuis heen slaan. Dat fietst dus niet echt lekker. Bovendien beschadigde hij mijn lak. Maar goed, dat slot hebben ze dus doorgeknipt! Ik ontwerp zelf wel een slot. Ze mogen het niet door kunnen knippen, ik moet mijn fiets er overal mee aan vast kunnen zetten, het moet mooi opgeborgen kunnen worden, ik wil er geen last van hebben, ik … ik …” “Rustig maar buurvrouw, ’t komt allemaal wel weer goed. Kopje groene thee?”

ontwerpcyclusOpdracht

Aan de hand van de ontwerpcyclus (zie afbeelding) ga je in groepjes van ± 4 leerlingen een technisch ontwerp maken. De buurvrouw in de inleiding ging een nieuw fietsslot ontwikkelen. Tegen welke zaken in dagelijks leven lopen jullie aan waar niet goed over na gedacht lijkt te zijn? Een MP3-speler met te kleine knopjes, chips die niet fatsoenlijk uit de verpakking wil, een mobieltje waar de accu steeds sneller leeg is, etc. etc.

 

Groep

  1. Lees de opdracht door, vorm groepjes en bedenk een onderwerp voor het technisch ontwerpen.

 

Individueel

  1. Maak een programma van eisen (PvE). Gebruik hiervoor het werkblad op de achterzijde. In het PvE beschrijf je voor je ontwerp de functionele eisen en waar het nog meer aan moet voldoen, bijvoorbeeld: concurrerende prijs, mooi design, goed voor het milieu, etc. Houd ook rekening met mensen die twee linkerhanden hebben, linkshandig zijn, geen gebruiksaanwijzing lezen, etc.

 

Groep

  1. Vergelijk de individuele PvE’s en stel een definitieve PvE vast. Zet boven de uitwerkingstabel de hoofdfunctie neer van jullie ontwerp.

 

Individueel

  1. De (hoofd)functie(s) van het product kun je vaak splitsen in een aantal deelfuncties. Maak de tabel met de deelfuncties van jullie ontwerp en de overige eisen die je er aan stelt.

 

Groep

  1. Vergelijk jullie deelfuncties en eisen en stel samen een definitieve lijst vast. Ga vervolgens brainstormen over hoe de deelfuncties en eisen uitgewerkt kunnen worden. Je bedenkt dus mogelijke oplossingen. Zet die in trefwoorden onder uitwerkingen.

  2. Bedenk een manier (bijvoorbeeld: brochure, reclamefilmpje, internetsite, etc.) om je ontwerp in maximaal twee minuten te presenteren. Hoe vernieuwend is het product? Hoe ziet het eruit? Wat gaat het kosten? Waar zal het product te verkrijgen zijn? Etc.

PPT | Ontwerpen en produceren

ontwerpcyclus, plan van eisen, percentielstrategie, prototype, product, optimaliseren, (massa)-productie, marketing, octrooi

 

Links