Een stuk tekst bestuderen
Hieronder wordt een methode aangereikt hoe je een stuk tekst kunt bestuderen en hoe je jouw eigen aantekeningen kunt maken. Als voorbeeld wordt gebruikt het onderwerp 'Voedingsmiddelen en voedingsstoffen'.
1. Overzicht krijgen |
||
Lees de tekst een keer door en let daarbij op: |
||
De titel |
||
De kernwoorden / kernzinnen |
Waar gaat het over? Weet ik hier al iets van? Herken ik het? |
|
Moeilijke woorden |
Zoek de betekenis op. |
|
Verwijzingen in de tekst naar afbeeldingen |
Zoek de afbeelding en bekijk deze. |
|
2. Begrijpend lezen |
||
Lees de tekst door en houd papier en pen bij de hand. |
||
Noteer de kernwoorden (-zinnen) als aantekening naast elkaar op papier: bijv. |
||
|
||
|
||
<li>Voedingsmiddelen – voedingsstoffen |
||
Probeer de betekenis van de kernwoorden (-zinnen) te begrijpen en vraag je af waarom deze in de tekst behandeld worden. |
Vergelijk jouw kernwoorden met de begrippen die in de samenvatting genoemd worden. Bekijk hoe deze geordend zijn en vraag je af waarom op deze manier. |
|
Vraag je af op welke manier het begrip in de tekst aan de orde komt: |
Voorbeelden: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3. Opdrachten maken |
||
Je kunt nu het beste de opdrachten maken die in je boek staan. Antwoord zoveel mogelijk in hele zinnen. |
De meeste opdrachten in het boek zijn bedoeld om je te helpen de tekst te bestuderen en je tot nadenken te zetten. De antwoorden zijn dan ook in de tekst terug te vinden. |
|
Als je klaar bent met de opdrachten uit het boek heb je jezelf nog niet voldoende verdiept in alle onderdelen van de tekst. |
||
4. Inzicht krijgen |
||
Maak eigen vragen over de tekst. Zet deze als aantekening in je schrift. Geschikte vragen beginnen vaak met: Waarom ...? Hoe komt dat ...? Wat is het verschil tussen ...? Etc. |
Voorbeelden:
|
|
Maak een schema met de kernwoorden. Zet deze als aantekening in je schrift. |